Zjazd i podchodzenie po linie z przepinką, Różności i ciekawostki(1)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
8. PRZEPINKI
Niejednokrotnie zdarza się, że w czasie pracy na linie, musimy przepiąć się na drugą linę. Manewr
taki popularnie nazywany jest
przepinką.
Mogą one występować w następujących wersjach:
- przepinki na pojedynczej linie
- przepięcie na sąsiednią równolegle wiszącą linę
- przepięcie przez węzeł łączący dwie liny
- przepięcie na linę dowiązaną do stanowiska pośredniego
- przejście przez odciąg
- przejście ze wspinania do opuszczania
- zjazdy odcinkami na długich ścianach
A.
Przepoinka na pojedynczej linie
a.Przepinanie z wychodzenia do zjazdu
Wersja 1
1. wpiać shunta nad poignée
2. stanąć w poignée, podsunąć shunta i zawisnąć na nim
3. wypiąć crolla
4. wpiąć rolkę i zablokować ją
5. obniżyć poignée, staję w niej i obniżyć shunta
6. wypiąć poignée, odblokować rolkę i rozpocząć zjazd
Wersja 2
1. wpiąć przyrząd zjazdowy pod crollem i zablokować go
2. maksymalnie obniżyć poignee i stając w jego lonży wypiąć crolla
3. wpiąć shunta i wypiąć poignee
4. odblokować przyrząd zjazdowy i rozpocząć zjazd
b.
Przepięcie ze zjazdu do wychodzenia
1. zablokować przyrząd zjazdowy
2. wpiąć poignee i stając w lonży nożnej wpiąć crolla
3. wypiąć shunta a następnie przyrząd zjazdowy
4. rozpocząć wychodzenie
Tok postępowania analogiczny jak przy pojedynczej linie przy założeniu, że wpinania przyrządów
dokonujemy do drugiej liny, którą maksymalnie napinamy (wybieramy luz).
B. Przepięcie na sąsiednią równolegle wiszącą linę
Bywa, że lina jest za krótka i wówczas ją
przedłużamy dowiązując drugą linę. Zalecane węzły
to:
- ósemka potrójna
- ósemka równoległa z dodatkowym uchem na końcu
pierwszej liny
- podwójny zderzakowy z dodatkowym uchem na
końcu pierwszej liny
C. Przepinka przez węzeł łączący dwie liny
a.
Przepinka podczas zjazdu
-
Wersja 1
1
2
3
Tok postępowania:
1.
dojechać w pobliże węzła łączącego linę nośną
2.
zablokować przyrząd zjazdowy
3.
wpiąć lonżę biodrową do ucha węzła, wpiąć poignee
 4. wypiąć przyrząd zjazdowy, stojąc na lonży nożnej, i zawisnąć na lonży biodrowej wpiętej do
poignee
5. wpiąć przyrząd zjazdowy do liny poniżej węzła i zablokować go
6.
stając na lonży nożnej (wpiętej niezależnie maillonem do pognie), odciążyć lonżę biodrową i
wypiąć ją z poignee
7. obciążyć przyrząd zjazdowy
8. wypiąć poignee
9. odblokować przyrząd zjazdowy
10. kontynuować zjazd nie zapominając o przyrządzie autoasekuracyjnym zamontowanym na
linie asekuracyjnej
Przepinka podczas zjazdu
-
Wersja 2
– z dodatkowym przyrządem np. shuntem
Tok postępowania:
1.
przed dojechaniu do węzła puścić przyrząd do autoasekuracji i zawisnąć na nim,
2.
wpiąć krótką lonżę w pętlę przy węźle,
3.
przepiąć rolkę pod węzeł i zablokować
4.
wpiąć przyrząd nożny nad węzłem,
5.
stojąc w pętli nożnej odblokować przyrząd do autoasekuracji,
6.
obniżyć się aż do zawiśnięcie na rolce zjazdowej,
7.
wypiąć przyrząd nożny,
8.
wypiąć przyrząd do autosekuracji i przepiąć pod węzeł,
9.
wypinamy krótką lonżę z pętli przy węź1e i rozpocząć zjazd
10. rozpoczynamy zjazd.
b.
Przepinka podczas wchodzenia
1.
wpięć lonży do ucha węzła
2. przyrządy przepinamy po kolei zaczynając od górnego
3. wypiąć lonżę z ucha węzła i kontynuować wchodzenie
D. Przepinka na linę dowiązaną do stanowiska pośredniego (przepinka przez punkt
pośredni)
a.
przepinka podczas zjazdu
-
należy pamiętać o wpięciu lonży do karabinka stanowiskowego.
Tok postępowania:
Wersja 1
1.
dojechać w pobliże przepinki
2.
zablokować przyrząd zjazdowy
3.
wpiąć lonżę biodrową do karabinka przepinki i zjechać dalej aż do zawiśnięcia na tej lonży
4.
wypiąć przyrząd zjazdowy a następnie wpiąć go do liny poniżej przepinki i zablokować go
 5. przepiąć przyrząd asekuracyjny
6. wypiąć lonżę z przepinki, odblokować rolkę i kontynuować zjazd.
Przy wypinaniu lonży musimy się nieco podnieść, aby wypiąć karabinek. Największą trudność
sprawia nam to gdy jesteśmy, z dala od ściany lub ściana jest gładka i nic daje oparcia, dla nogi. Aby
sobie pomóc możemy stanąć w pętli utworzonej z luzu liny spadającej z wyższego odcinka lub
wykorzystać pętlę od przyrządu nożnego.
Wersja 2
1. dojechać w pobliże przepinki
2.
zablokować przyrząd asekuracyjny (jest nim najczęściej shunt), i zjechać do zawiśnięcia na
lonży
3.
wpiąć drugą lonżę do przepinki
4.
przepiąć i zablokować przyrząd zjazdowy
5.
odblokować i przepiąć przyrząd asekuracyjny
6.
kontynuować zjazd
b.
przepinka podczas wychodzenia
należy pamiętać o wpięciu lonży do karabinka stanowiskowego; (zawsze przepinamy najpierw crolla
a później „przyrząd nożny”, którym jest najczęściej poignee
)
Tok postępowania:
Wersja 1
1.
dojść w pobliże stanowiska pośredniego
2.
wpiąć lonżę biodrową do karabinka stanowiskowego
 3.
wypiąć poigneea a następnie ponownie wpiąć ją do liny powyżej stanowiska
4. stojąc na lonży nożnej wypiąć crolla a następnie ponownie wpiąć go do liny powyżej
stanowiska
5. wypiąć lonżę biodrową z karabinka stanowiskowego i kontynuować wchodzenie
Wersja 2
1.
dojść do przepinki (poignée około 1 cm przed węzłem)
2.
dopiąć lonżę do punktu
3.
staję w poignée, wypiąć crolla i przepiąć go na następną linę
4.
przepiąć pognie
5.
wykonać pół ruchu na przyrządach
6.
wypiąć lonżę i kontynuować wchodzenie
E. Przejście przez odciąg
Odciągi stosuje się po to aby zabezpieczyć linę przed ocieraniem o elementy
konstrukcji. Przejście przez odciąg poruszając się zarówno w górę jak i w dół jest
bardzo proste. Wystarczy w odpowiednim momencie wypiąć linę z odciągu
a następnie ją ponownie wpiąć ale już za przyrządami do wchodzenia
(wychodzenia). W pewnych sytuacjach może być wskazane wpięcie się lonżą do
pętli odciągu.
F.
Przejście ze wspinania do opuszczania
- przepinanie się do zjazdu
Zdarza się podczas wspinania na konstrukcję, że dochodzimy do punktu asekuracyjnego, w który
chcemy się wpiąć, a następnie być opuszczonym przez partnera asekurującego.
Tok postępowania:
1.
wpięcie się lonżą (ekspresem) do punktu asekuracyjnego, odciążenie liny asekuracyjnej i
przełożenie ucha liny przez karabinek (klucho) stanowiskowy,
2.
zawiązanie na uchu liny węzła ósemki,
3.
wpięcie ósemki do uprzęży
4.
rozwiązanie liny z uprzęży i podanie hasła asekurującemu do opuszczania.
 Taternicy często wycofując się ze ściany zjeżdżają na
dwóch związanych linach, po czym je ściągają. Liny te
łączą węzłem kluczką .Węzeł ten łatwo przechodzi przez
załamania terenu (półki skalne) jak również elementy
konstrukcji a nawet, przy pewnej wprawie, przez
karabinek. Przy ściąganiu należy zadbać aby liny nie
skręciły się wokół siebie.
Przedstawiony sposób zjazdu w pracach na obiektach
przemysłowych nie jest zalecany
.
G. Zjazdy odcinkami na długich ścianach
węzeł kluczka
uwaga na skręcanie lin
podczas ich ściągania
p
rzeciąganie liny
Trawersy możemy poręczować pojedynczą liną, nawet te aktywnie obciążane. Poruszamy się
z wpiętymi obiema lonżami. Mijając punkt pośredni przepinam najpierw jedną, a potem drugą lonżę
(nie muszę mieć trzech lonży). Musimy zwracać uwagę na wpinanie karabinka zamkiem od ściany.
H. Pokonywanie trawersów
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • euro2008.keep.pl