Zeszyt3, Skala gotowości szkolnej SGS, Płyta CD, Doradca Nauczyciela Sześciolatków
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
3
Osiąganie samodzielności
Droga do samodzielności
Przygotowanie na przyjęcie dziecka
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Katarzyna Szczepkowska-Szczęśniak
Katarzyna Uniszewska
Lidia Pielaszek
Mirosława Suchocka
RECENZENTKA:
dr Maria Piszczek
REDAKCJA:
Anna Zawada
KOREKTA:
Maciej Byliniak
PROJEKT GRAFICZNY:
Piotr Bukowski
WWW.RCG.PL
SKŁAD KOMPUTEROWY:
Krzysztof Trzewiczek
WYDAWCA:
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
ul. Polna 46A
00-644 Warszawa
tel.: 022 825 44 51 (do 53)
tel./fax: 022 825 83 15
e-mail: wydawnictwa@cmppp.edu.pl
ISBN 83-60475-02-4
978-83-60475-02-7
ISBN 83-60475-06-7
978-83-60475-06-5
DRUKARNIA:
Toruńskie Zakłady GraficzneZapolexSp.zo.o.
ul. Gen. Sowińskiego 2/4
87-100 Toruń
PUBLIKACJA POWSTAŁA W RAMACH PROJEKTU „BADANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ SZEŚCIOLATKÓW”
WSPÓŁFINANSOWANEGO Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH SPO — RZL 2004-2006
© Copyright Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warszawa 2006
Droga
do samodzielności
Katarzyna Szczepkowska-Szczęśniak
Katarzyna Uniszewska
Spis treści
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
Samodzielność pierwszym krokiem ku dorosłości
1.1. Aspekty samodzielności
1.2. Co daje samodzielność?
Dziecko
Nauczyciel
Szkoła, społeczeństwo
1.3. Samodzielność czy samowola?
ROZDZIAŁ 2
Do samodzielności droga niedaleka, ale trzeba ją przejść małymi krokami
ROZDZIAŁ 3
Co jest niezbędne, aby dziecko mogło być samodzielne
3.1. Bezpieczeństwo emocjonalne
Tworzenie ciepłej, osobistej atmosfery
Zasady i reguły
3.2. Pozytywny obraz siebie (wiara w siebie)
Budowanie pozytywnego obrazu siebie
Komunikacja
Podmiotowe kontakty
3.3. Działanie — zabawa i praca
Odwaga w podejmowaniu działań – zabawa
Samorealizacja, kreatywność, twórczość
Wybór — przeżywanie konsekwencji własnych działań
Umowy, samodyscyplina
Współpraca, a nie rywalizacja
Atmosfera
ROZDZIAŁ 4
Jakie warunki sprzyjają samodzielności dzieci
Dostępność materiałów i narzędzi
Tworzy wa niespecyficzne
Miejsce na zabawę
Meble można przesuwać
Każdy wie, gdzie co jest!
Organizacja zajęć
Współpraca z rodzicami
ROZDZIAŁ 5
Nauczyciel przewodnikiem na drodze ku samodzielności
Rola nauczyciela
Ja a moja praca
Autorytet i szacunek
A może troszkę elastyczności?
Lubimy czasem pożartować!
Duma z osiągnięć dziecka
ZAKOŃCZENIE
3
4
5
8
9
10
12
12
13
17
26
30
34
Wstęp
W tej części zeszytu chcemy przybliżyć Wam — drodzy Nauczyciele — problematykę osiągania
przez dzieci samodzielności. Nie uda się nam jednak opisać tego zagadnienia w sposób wyczerpu-
jący. Same, będąc od wielu lat nauczycielkami sześciolatków, poszukujemy odpowiedzi na pytania:
Jak najlepiej wspomagać rozwój dzieci, aby w przyszłości były samodzielnymi, twórczymi dorosły-
mi? Jakie warunki temu sprzyjają, a jakie nie?
Pisząc o samodzielności, poruszamy ten problem tylko z kilku stron — tych, które wydały się nam
najbardziej interesujące. Pragniemy, aby ta publikacja stała się dla Was
pomocą w samodzielnym
poszukiwaniu najlepszych metod i form pracy z dziećmi.
ZESZYT 3
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]