Zeszyty Prasoznawcze - Nr 1-2 (181-182) 2005, Zarządzanie inf. i bibliologia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->K W A R T A L N I K OŚRODKA BADAŃ P R A S O Z N A W C Z Y C HUNIWERSYTET JAGIELLOŃSKIZeszytyPRASOZNAWCZE(ROCZNIK XLVII J A K O K O N T Y N U A C J APRASY WSPÓŁCZESNEJ I DAWNEJZ LAT 1958-1959)N r 1-2 (181-182)N r indeksu38364K r a k ó w 2005P L I S S N 0555-0025ZESPÓŁ R E D A K C Y J N YZbigniew Bajka, Ireneusz Bobrowski, Agnieszka Cieślikowa (sekretarz redakcji),Sylwester D z i k i , Ryszard Filas, Jarosław Grzybczak, Wojciech Kajtoch, Jacek Kołodziej,Walery Pisarek (redaktor naczelny), Paweł Płaneta (Zeszyty on-line), Henryk Siwek,Andrzej ZagrodnikWSPÓŁPRACOWNICY ZAGRANICZNIProf. M i h a i C o m a n - Universitatea Bucuresti; dr Shelton A . G u n a r a t n e - MassCommunications Department, Moorhead State University (Minnesota); prof. JamesD . H a 11 ö r a n - University of Leicester, Centre for Mass Communication Research; doc. LijaP. J e w s i e j e w a - Moskowskij Gosudarstwiennyj Uniwiersitiet im. Ł o m o n o s o w a , FakultietŻurnalistiki; dr Marija L ö h m u s - University of Tartu, Estonia; prof. William H . M e l o d y- University of Technology, Delft; prof. Karl E . R o s e n g r e n - Lunds Universitet, SociologiskaInstitutionen; prof. Winfried S c h u l z- Universität Erlangen-Nürnberg; prof. SlavkoS p l i c h a l - Univerza v Ljubljani; dr Benno S i g n i t z e r - Universität Salzburg, Institut fürKommunikationswissenschaft; prof. Tapio V a r i s - University of Helsinki; doc. AlexandraV i a 11 e a u - Université Marne-la-ValleP R O J E K T O K Ł A D K I : Zygmunt StrychalskiWydanie publikacji dofinansowane przez Komitet Badań Naukowych© Zeszyty Prasoznawcze 2005Adres redakcji: 31-150 Kraków, ul. św. Filipa 25, tel/fax (+48-12) 422-06-44e-mail: zeszyty.prasoznawcze(a>uj.edu.pk uwpisare(5)cyf-kr.edu.pl; acieslik(5)uj.edu.plWydawca: Uniwersytet Jagielloński, 31-007 Kraków, ul. Gołębia 24. Nakład 350 egz. ark. drukl2.Numer został zamknięty i oddany do składu w czerwcu 2005 r. Druk: Drukarnia UniwersytetuJagiellońskiego, ul. Czapskich 4, 31-110 Kraków, e-mail: drukarnia(5)adm.uj.edu.plN r indeksu: 38364, P L ISSN 0555-0025SPIS T R E Ś C IO d redaktora5R O Z P R A W Y I ARTYKUŁYEwa B o b r o w s k aStereotypowa definicja sytuacji w analizie dyskursu wiadomościStanisław M i c h a l c z y kLokalne komunikowanie politycznePaweł M i g a sKonglomerat medialnyRadia MaryjaPaweł K a n t u r s k iPróba klasyfikacji polskiej prasy opinii metodami statystycznej analizy wielowymiarowejPiotr D a n e kP R szalikowców, czyli wojna na wlepkiKatarzyna K o b y l a r c z y kFotografia jako mit. Zdjęcia streszczają stulecie72033516979M E D I A N A ŚWIECIEAleksandr K o r o c z e n s k i jKrytyka mediów w Rosji. Stan aktualny, rola społeczna, perspektywy90Z HISTORII MEDIÓWPiotr B o r o w i e cPolityczna działalność Mariana Dąbrowskiego105MATERIAŁYMagdalena P r z y b y s z - S t a w s k aPromocja książki na łamach „Gazety z książkami" w latach 1992-2000Dariusz B a r a nOgólnomuzyczne czasopisma rozrywkowe. O dNon StopudoTeraz Rocka123142RECENZJE, OMÓWIENIA, N O T YStanisław M i c h a l c z y k : Komunikowaniepolityczne. Teoretyczne aspekty procesu(Agnieszka Hess)s. 158; Rafał G a r p i e 1, Katarzyna L e s z c z y ń s k a (red.): Sztuka perswazji.Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego(kmw)s. 160; Maryla H o p f i n g e r : Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturzewspółczesnej(Ignacy S. Fiut)s. 162; Maria W o j t a k : Gatunki prasowe(Piotr Kładoczny)s. 163; Małgorzata L i s o w s k a - M a g d z i a r z : Analiza zawartości mediów. Przewodnikdla studentów. Wersja 1.1.(Wojciech Kajtoch)s. 165; Krzysztof S t ę p n i k , MagdalenaP i e c h o t a (red.): R e p o r t a ż w dwudziestoleciu międzywojennym(Aleksandra Matykiewicz)s. 167; Kazimiera W ó d z (red.): Płeć w zwierciadle mass mediów(Anna Piwowarska)s. 169; Krzysztof A r c i m o w i c z : Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz.Stereotyp(Anna Piwowarska)s. 171; Naomi K l e i n : N o Logo(RafałKuś)s. 174; H . F r i e l ,R. F a l k : The Record of the Paper. How theNew York TimesMisreports U S Foreign Policy(A. Mazurkiewicz)s. 176.KRONIKA NAUKOWAHiszpańskie media masowe i wybory parlamentarne w obliczu terroryzmu.Polsko-hiszpańska konferencja, Wrocław 11 marca 2005(Ilona Niebal-Buba)179I Międzynarodowy Festiwal Mediów, Wrocław 2004(Aleksander Woźny)181SUMMARIES187Od redaktorayfuzja wiadomości o wyborze Karola Wojtyły na papieża była bardzo szybka i niemalkompletna -relacjonowałyZeszyty Prasoznawcze(1981, nr 3) wyniki badań z października 1978 r. -Blisko 4/5 badanych wiedziało o tym fakcie jeszcze w dniu wyboru,a więc w kilka godzin po przekazaniu wiadomości przez agencje informacyjne. Dyfuzja zaczęła się od przekazu radiowego, obejmując w pierwszym momencie znaczny odsetek osób (ok. 21%). Osoby te podzieliły się informacją z najbliższym otoczeniem, tak więcprzed dziennikiem telewizyjnym (a w niecałe pół godziny po nadaniu pierwszej wiadomości) wiedziało o niej blisko 30% badanych. Odsetek ten podwoił się w trakcie nadawaniadziennika TVWiadomość o śmierci Jana Pawła II obiegła Polskę jeszcze szybciej. D o większościludzi dzięki radiu, telewizji i sieciom informatycznym dotarła zresztą niemal jednocześnie bez względu na to, czy przebywali w Watykanie, Nowym Jorku czy Warszawie. N aprzyspieszenie dyfuzji tej wiadomości wpłynął oczywiście rozwój telekomunikacji, przemiany polityczne, jakie się dokonały głównie w latach dziewięćdziesiątych, ale przedewszystkim zasługi wielkiego Zmarłego. W roku 1978 na Stolicę Piotrowa wprowadzonyzostał głosami kardynałów nasz biskup krakowski; drugiego kwietnia 2005 roku odszedłw opinii świętości Pasterz miliarda wyznawców, jeden z największych papieży w dziejach Kościoła. Jako święty stanie się pewnie patronem komunikacji i mediów.*DA ten numerZeszytówotwiera Ewa Bobrowska artykułem wprowadzającym dopolskiego medioznawstwa, a ściślej mówiąc do polskiej literatury z dziedziny analizy dyskursu wiadomości, kategorię „stereotypowej definicji sytuacji", czyli „utrwalonego schematu ujmowania sytuacji społecznej". Zdaniem autorki poszczególne mediamogą preferować pewne sposoby definiowania tej samej sytuacji, wynikające z określonej wizji rzeczywistości społecznej, eliminując inne. Po jakimś czasie czytelnicy uczą siędominujących w danym medium sposobów definiowania sytuacji, tworząc wokół niegoswoistą „wspólnotę komunikacyjną". To znaczy, że jeżeli jakieś medium w opisach konfliktów między pracownikami a pracodawcami zawsze lub prawie zawsze wskazuje nakrzywdę wyzyskiwanych pracowników, kolejne konflikty będą tak samo zgodnie przeznich definiowane. Można więc przyjąć, że ideologiczne różnice między gazetami przejawiają się w skłonnościach do definiowania w swoisty sposób tych samych sytuacji.Ideologiczne oblicze gazet i czasopism przyjmuje się za jedno z oczywistych kryteriów klasyfikacji prasy. Uzewnętrznia się ono oczywiście nie tylko w „sposobie definiowania sytuacji", ale także w jakości i częstości użycia jednostek leksykalnych uznanychza słowa sztandarowe. N a tym założeniu oparł Paweł Kanturski swoją próbę klasyfikacji polskiej prasy opinii za pomocą statystycznej analizy wielowymiarowej. Uzyskanewyniki - jak pisze - „zgadzają się w dużej mierze z potocznymi intuicjami dotyczącymigrup i typów polskiej prasy opinii."
[ Pobierz całość w formacie PDF ]