Zarządzanie ruchem miejskim - materiały dydaktyczne dotyczące transportu, planowanie układow ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zarządzanie ruchem miejskim
1
PORTAL Material w formie pisemnej
www.eu-portal.net
Przedmowa:
Celem projektu PORTAL jest przyspieszenie procesu rozpowszechniania wyników
prowadzonych w krajach UE prac badawczych w dziedzinie lokalnego i regionalnego
transportu, poprzez włączanie ich do programów edukacyjnych i szkoleniowych oraz
opracowanie materiałów dydaktycznych. Beneficjentami projektu są wyższe uczelnie.
Ze względu na zakres oraz (w niektórych przypadkach) liczbę projektów nie jest możliwe
szczegółowe przedstawienie wszystkich rezultatów każdego z nich i zamieszczenie ich w
materiałach dydaktycznych.
Materiały niniejsze powinny służyć realizacji celu projektu PORTAL i ułatwiać dostęp do
raportów poszczególnych projektów badawczych oraz szczegółowych prezentacji wyników
poprzez wskazaną lekturę. Dlatego przekazane odbiorcom materiały nie spełniają wymogu
kompletności.
Ze względu na zróżnicowane oczekiwania odbiorców tych materiałów – począwszy od
“przeglądu rezultatów prac projektów badawczych UE dotyczących konkretnego tematu” aż po
“szczegółowe przedstawienie wszystkich rezultatów konkretnego projektu”, podjęto próbę
znalezienia rozwiązania kompromisowego, zadowalającego wszystkie grupy odbiorców.
Niniejsze materiały dydaktyczne stanowią kompendium rezultatów projektów badawczych UE,
uzupełnionych o wyniki takich projektów realizowanych w poszczególnych krajach.
Wykonawcy projektu PORTAL wyrażają podziękowanie partnerom i współpracownikom
zespołów realizujących omawiane projekty. W końcowej części niniejszych materiałów
zamieszczono kompletne zestawienie projektów, konsorcjów, oraz przytaczanych publikacji.
Obszerniejsze prezentacje przykładów przedsięwzięć badawczych zawarto w rozszerzonej wersji
materiałów dydaktycznych (tylko w jez. angielskim – przypis tłum.), dostępnych na stronach
internetowych projektu Portal, zawierających również dwa załączniki (Załącznik 1 zawierający
klasyfikację użytkowników dróg opracowana w ramach projektu PREVILEGE i Załącznik 2
zawierający wykaz materiałów opracowanych w ramach każdego, wymienionego niżej
projektu).
Treść niniejszych materiałów dotyczy zagadnień
“ Zarządzanie ruchem miejskim ”,
których
zakres tematyczny określono jako “Zarządzanie ruchem jako instrument wspomagający nową
Politykę Zrównoważonego Rozwoju”. Materiały zostały opracowane przez Alvaro SECO
(adiunkta w FCTUC) i Anabelę RIBEIRO (wykładowcę w FCTUC), w dostosowaniu do uwag
wyrażanych w trakcie warsztatów przez przedstawicieli Jednostek Edukacyjnych (Educational
Test Sites).
ADONIS
CAPITALS
CONCERT
COSMOS
DACCORD
EUROSCOPE
ICARO
INCOME
IN-RESPONSE
PRIVILEGE
Zarządzanie ruchem miejskim
2
PORTAL Material w formie pisemnej
www.eu-portal.net
OPIUM
QUARTET PLUS
TABASCO
TASTE
WALCYNG
Zarządzanie ruchem miejskim
3
PORTAL Material w formie pisemnej
www.eu-portal.net
S
pis treści
Przykład 1 – Wspólne wykorzystywanie wydzielonych pasów ruchu przez autobusy i
Przykład 2 – Środki fizyczne zastosowane w celu usprawnienia komunikacji autobusowej -
Przykład 3 – Priorytety w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego z zastosowaniem
2.6 Część VI – Rozwiązania zintegrowane – podstawowe zasady projektowania i
Zarządzanie ruchem miejskim
4
PORTAL Material w formie pisemnej
www.eu-portal.net
1. W
stęp
1.1 Określenie TEMATU
Pojęcie ‘Zarządzanie ruchem” oznacza proces dostosowywania użytkowania istniejącej
infrastruktury drogowej, prowadzący do osiągnięcia określonych celów bez znacznej
rozbudowy układu drogowego.
Omawiany temat dotyczy szerokiego zakresu problemów, obejmujących zarówno zagadnienia
systemów transportowych, jak też rozwoju obszarów zurbanizowanych. Jest to dziedzina
wykazująca silne powiązania z problematyką Inżynierii Lądowej oraz Planowania
Urbanistycznego.
1.2 Celeopracowania
Niniejsze opracowanie nie stanowi prezentacji podstawowych zagadnień Inżynierii Ruchu i
Zarządzania Ruchem.
Głównym jego celem jest zapoznanie studentów oraz słuchaczy kursów podyplomowych – w
tym inżynierów ruchu – z najnowszymi osiągnięciami w zakresie stosowanych strategii i
praktycznych metod zarządzania ruchem.
Infrastruktura transportowa stwarza podstawowe warunki dla funkcjonowania miasta (jako
ośrodka działalności gospodarczej i usług dla ludności) umożliwiając równocześnie
przemieszczenia pomiędzy miastem i jego strefą podmiejską, regionem oraz innymi obszarami
zurbanizowanymi.
W niniejszym opracowaniu położono szczególny nacisk na przedstawienie zadań Zarządzania
Ruchem, służących do realizacji bardziej zrównoważonej, przyjaznej dla środowiska, polityki
transportowej.
Efektywne korzystanie z materiałów wymaga znajomości niektórych zagadnień podstawowych,
które przedstawiono w punkcie 1.5.
1.3 Wyzwania
Realizacja bardziej zrównoważonej, przyjaznej dla środowiska, polityki transportowej stwarza
nowe wyzwania dla Zarządzania Ruchem.
Nowe rozwiązania w zakresie zarządzania ruchem muszą stwarzać warunki dla bardziej
bezpiecznego, czystego i sprawnego transportu poprzez ograniczanie jego szkodliwych
oddziaływań, lepszą kontrolę sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, redukowanie
zanieczyszczeń środowiska, pomaganie podróżującym w unikaniu zatłoczenia i niepotrzebnych
przejazdów, uzyskiwanie dodatkowej przepustowości elementów istniejącej infrastruktury
drogowej oraz poprzez nakłanianie do podróżowania w sposób bardziej przyjazny dla
środowiska.
Oznacza to, że podczas gdy w ujęciu tradycyjnym zarządzanie ruchem polegało głównie na
rozwoju i stosowaniu środków służących optymalizacji sprawności funkcjonowania
infrastruktury transportowej, to obecnie kładzie się głównie nacisk na zagwarantowanie
sprawnego ruchu “ludzi”, poprzez rozwiązania prowadzące do zwiększenia udziału transportu
zbiorowego w przewozach oraz innych – przyjaznych dla środowiska – sposobów
podróżowania.
Zarządzanie ruchem miejskim
5
PORTAL Material w formie pisemnej
www.eu-portal.net
     [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • euro2008.keep.pl