Zagadki fizyczne(1), ŁAMIGŁOWKI DLA DOROSŁYCH
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zagadki naukowe
Zagadka o małpce
(dla miło
Ļ
ników fizyki)
Co si
ħ
stanie z metalowym ci
ħŇ
arem, je
Ň
eli małpa zacznie pi
Ģę
si
ħ
w gór
ħ
po linie, na
której jest on zawieszony? Cie
Ň
ar masy
Ň
elaza równa si
ħ
dokładnie ci
ħŇ
arowi małpy.
Kiedy małpa zacznie si
ħ
pi
Ģę
w gór
ħ
(po linie z lewej strony koła) metalowy
ci
ħŇ
ar równie
Ň
pocznie si
ħ
wznosi
ę
. Małpa wspinaj
Ģ
c si
ħ
po linie chwyta j
Ģ
łapami i
Ļ
ci
Ģ
ga stopniowo w dół, koło obraca si
ħ
z prawa w lewo i metalowy
ci
ħŇ
ar unosi si
ħ
w gór
ħ
.
1
Lot i waga
(dla miło
Ļ
ników fizyki)
Szklany kosz przykrywaj
Ģ
cy ptaka znajduje si
ħ
na szalce wagi. Dopóki ptak stoi na
szalce - szalki równowa
ŇĢ
si
ħ
. Co si
ħ
stanie z szalkami, je
Ň
eli ptak pod kloszem wzi
ħ
ci
do góry i b
ħ
dzie utrzymywał si
ħ
w powietrzu?
W momencie wzlotu ptaka równowaga szalek nie zostanie naruszona. Ptak
bowiem, by utrzyma
ę
si
ħ
w powietrzu, przez cały czas tłoczy skrzydłami
powietrze w dół. Tak odpychane powietrze stwarza dodatkowy nacisk na dno
szalki i
Ļ
rednia wielko
Ļę
tego ci
Ļ
nienia równa si
ħ
akurat ci
ħŇ
arowi ptaka.
W wyniku gwałtownych ruchów ptaka wielko
Ļę
tego nacisku mo
Ň
e ulega
ę
zmianom
i wtedy szalki zaczn
Ģ
si
ħ
lekko waha
ę
około poło
Ň
enia równowagi.
2
Zły czarownik
Pewien zły czarownik przemienił w kwiaty sze
Ļ
ciu rycerzy, którzy ubiegali si
ħ
o r
ħ
k
ħ
jego pi
ħ
knej córki. Pó
Ņ
no wieczorem, kiedy było ciemno, córka czarownika przynosiła
jeden z kwiatów do swej komnaty, aby by
ę
bli
Ň
ej dzielnego rycerza. O brzasku dnia
odnosiła kwiat z powrotem do ogrodu, umieszczaj
Ģ
c go na zwykłym miejscu.
Czarownik odkrył tajemnic
ħ
córki, pod
ĢŇ
ył za ni
Ģ
i natychmiast w
Ļ
ród innych
kwiatów rozpoznał kwiat przyniesiony przez córk
ħ
.
Pytanie:
Po czym czarownik rozpoznał ów kwiat?
Kwiaty ogrodowe, które pozostaj
Ģ
noc
Ģ
w ogrodzie, na powietrzu pokrywaj
Ģ
si
ħ
ros
Ģ
. Kwiat przyniesiony przez pi
ħ
kn
Ģ
córk
ħ
czarownika nie miał na
sobie rosy.
3
Co si
ħ
tu dzieje?
(dla miło
Ļ
ników fizyki)
Ciche popołudnie. Dwaj m
ħŇ
czy
Ņ
ni siedz
Ģ
przy zw
ħ
glonym kawałku nici wyj
ħ
tej
uprzednio z kobiecego koszyka z przyborami do szycia. Obserwuj
Ģ
t
ħ
ni
ę
nieprzerwanie
przez 40 godzin. Wynikiem ich obserwacji było wielkie zwyci
ħ
stwo nad ciemno
Ļ
ci
Ģ
.
Pytanie:
Kim s
Ģ
ci m
ħŇ
czy
Ņ
ni i nad czym oni czuwaj
Ģ
?
Tomasz Alva Edison i jego asystent Francis Jehl umie
Ļ
cili zw
ħ
glon
Ģ
nitk
ħ
pani Edison w ba
ı
ce szklanej, z której uprzednio wypompowali powietrze.
Nitk
ħ
poł
Ģ
czyli z bateri
Ģ
akumulatorów i obserwowali proces
Ň
arzenia przez
40 godzin. - Doskonale - rzekł Edison, kiedy nitka przestała si
ħ
Ň
arzy
ę
-
je
Ň
eli lampa
Ļ
wieci 40 godzin, na pewno uda mi si
ħ
zbudowa
ę
tak
Ģ
, która
wytrzyma i 100 godzin.
4
Kostka lodu
(dla miło
Ļ
ników fizyki)
Jak zmieni si
ħ
poziom wody w naczyniu, w którym pływa kawałek lodu z
wmro
Ň
onym we
ı
korkiem, po roztopieniu si
ħ
lodu?
a) podniesie si
ħ
b) obni
Ň
y si
ħ
c) pozostanie bez zmian
d) nie wiadomo
Je
Ň
eli w naczyniu z wod
Ģ
pływa kawałek czystego lodu, to po jego stopieniu
si
ħ
poziom wody w naczyniu nie ulegnie zmianie. Przybywaj
Ģ
ce podczas
topienia lodu kolejne porcje wody maj
Ģ
dokładnie tak
Ģ
sam
Ģ
obj
ħ
to
Ļę
, jak
Ģ
miały porcje wody wypieranej przez ów lód>
Bryła lodu z zatopionym we
ı
korkiem b
ħ
dzie do ko
ı
ca tajała w taki
sposób - i z takim skutkiem - jak lodowa bryła bez korka. Poziom wody nie
zmieni si
ħ
wi
ħ
c, natomiast ulegnie podwy
Ň
szeniu poło
Ň
enie
Ļ
rodka ci
ħŇ
ko
Ļ
ci
owego kawałka korka.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]