Zwrotnice, Trainz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Krótka instrukcja składania zwrotnic od zakładów ZWD.
Korzystając z elementów
pakietu „zwrotnicowego”
można ułożyć bardzo ciekawe
układy. Przykładem może być
obrazek po lewej,
przedstawiający tory
wjazdowe na jedną z moich
stacji. Widzimy na nim
zwrotnice lewe, prawe i
krzyżowe. Jedynym na razie
mankamentem jest brak
odpowiedniego lewara dla
zwrotnic krzyżowych. Jak
widać na obrazku niestety
posiada on 4 lewary dla
każdej części rozjazdu.
Krok 1.
Z menu obiektów scenerii wybieramy
region POLAND oraz typ ZWROTNICE.
Wstawiamy na początek „ZWROTNICA
10PL LEWA”.
Pakiet składa się z rozjazdów
(zwrotnice), krzyżownic, wyjść oraz
łączników. Na początek przedstawię ogólny
sposób tworzenia funkcjonalnej
animowanej zwrotnicy. Zasada odnosi się
do wszystkich rodzajów zwrotnic z pakietu.
Krok 2.
Każda zwrotnica prosta (nie
krzyżowa) posiada 6 punktów
podłączenia torów. 3
„zewnętrzne”, do których
podłączamy zwykłe tory zawarte
w pakiecie, oraz 3 „wewnętrzne”
do podłączenia torów
niewidzialnych, widocznych tylko
w geodecie (na obrazku jako
żółte okręgi.
Do punktów zewnętrznych
(nie podłączamy tory wyjściowe,
tak jak to widać na obrazku obok.
1
Krok 3.
Następnie do zaczynamy do punktów
„wewnętrznych”, widocznych jako niebieskie i żółte
kwadraciki podłączamy tory niewidzialne. Tak jak
przedstawiłem to na obrazku powyżej na początek
dobrze jest je wyprowadzić na zewnątrz.
Krok 4.
Następnie łączymy wyprowadzone
tory niewidzialne w jednym punkcie,
tak jak widać do na obrazku obok, i
przesuwamy w kierunku czerwonego
markera tak, aby tory niewidzialne
pokryły się z obiektem zwrotnicy, zaś
punkt ich łączenia naszedł idealnie
na czerwony marker.
Jest to bardzo istotne. Przy
prawidłowym przesunięciu punktu
łączącego, tory niewidoczne powinny
całkowicie zniknąć pod zwrotnicą
2
Krok 5.
Następnie, jeżeli nie pojawił się wcześniej,
wstawiamy w punkcie łączenia torów niewidzialnych
lewar zwrotnicy. Aby animacja działała musi on się
znajdować na poziomie czerwonego markera. Jeżeli
chcemy się upewnić, że wszystko działa jak należy
wystarczy wcisnąć kilka razy ten
przycisk
W ten oto prosty sposób poznaliście zasadę budowy
zwrotnicy.
W dalszej części pokażę, jak można z załączonych
elementów budować układy zwrotnic, pozwalające na
zmianę toru na niewłaściwy lub co tam komu będzie
potrzebne.
Do prezentacji potrzebne są:
- 2 wyjścia o rozstawie 5 metrowym
- 2 zwrotnice prawe
- 1 łącznik do rozstawu 5 metrowego
Elementy mają to do siebie, że jeżeli są obrócone w
tym samym kierunku (mniej więcej, nie musi być
idealnie) to przyciągają się do siebie i łączą.
Przesuwamy po kolei wszystkie elementy i łączymy w
całość. Dodajemy tory łączące zwrotnice o gotowe.
Na samym końcu po ustawieniu układu w pożądanym przez nas miejscu dołączamy
tory niewidzialne, analogicznie jak pokazane było w pierwszej części.
3
i zobaczyć czy iglice się
przesuwają.
Na samym końcu pokaże, jak należy złożyć do kupy
rozjazd krzyżowy, tak zwany angielski. Zasada jest
podobna do tej jaką opisałem na początku.
Na początek wstawiamy zwrotnicę krzyżową. Następnie
dodajemy tory wyjściowe (podobnie jak w przypadku na
początku). Dodajemy tory niewidzialne tak jak
pokazałem to na rysunkach poniżej.
Dotąd było prosto. Teraz do
powyższego układu musimy dodać
coś bardziej skomplikowanego.
Łączymy te punkty
Za pomocą nowych torów
niewidzialnych. Robimy to na
krzyż.
Na samym końcu przesuwamy
punkty łączenia torów
niewidzialnych do czerwonych
markerów tak jak miało to miejsce
w pierwszym przypadku i gotowe.
Jeżeli nie wstawiły się same,
dodajemy lewary i dosuwamy do
czerwonych markerów.
To na tyle. Powodzenia.
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]