Zeszyt2, Skala gotowości szkolnej SGS, Płyta CD, Doradca Nauczyciela Sześciolatków

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2
Zabawa i nauka w grupie
Jak to powiedzieć…?
Zabawa i nauka w grupie
Ewa Kozłowska
Marlena Kurowska
Aleksandra Kozyra
Anna Soból
RECENZENTKI:
prof. dr hab. Jadwiga Hanisz, dr Maria Przybysz-Piwko
REDAKCJA:
Anna Zawada
KOREKTA:
Maciej Byliniak
PROJEKT GRAFICZNY:
Piotr Bukowski
WWW.RCG.PL
SKŁAD KOMPUTEROWY:
Krzysztof Trzewiczek
WYDAWCA:
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
ul. Polna 46A
00-644 Warszawa
tel.: 022 825 44 51 (do 53)
tel./fax: 022 825 83 15
e-mail: wydawnictwa@cmppp.edu.pl
ISBN 83-60475-02-4
978-83-60475-02-7
ISBN 83-60475-05-9
978-83-60475-05-8
DRUKARNIA:
Toruńskie Zakłady Gra

czne Zapolex Sp. z o.o.
ul. Gen. Sowińskiego 2/4
87-100 Toruń
PUBLIKACJA POWSTAŁA W RAMACH PROJEKTU „BADANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ SZEŚCIOLATKÓW”
WSPÓŁFINANSOWANEGO Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH SPO — RZL 2004-2006
© Copyright Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warszawa 2006
Jak to powiedzieć…?
Rozwijanie umiejętności
językowych i komunikacyjnych u dzieci
Ewa Kozłowska
Marlena Kurowska
Spis treści
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
Opis i wyniki badań
ROZDZIAŁ 2
2.1. Rozwój umiejętności komunikacyjnych dziecka
2.2. Opis i opowiadanie — podstawy teoretyczne
2.3. Rozwój umiejętności opisywania i opowiadania
ROZDZIAŁ 3
„Mów, ja słucham…”
3.1. Opisy zabaw rozwijających umiejętności językowe i komunikacyjne
BIBLIOGRAFIA
3
4
7
8
10
11
12
20
Wstęp
Posługiwanie się mową i językiem jest cechą
ludzką i tylko ludzką. Umiejętność ta odgrywa
ważną rolę w kontaktach społecznych. Dzię-
ki niej poznajemy otaczający świat, wyrażamy
swoje uczucia, nadajemy komunikaty. Powszech-
nie znany językoznawca Jan Miodek pisze: „im
sprawniejszy język, tym kontakt z otoczeniem
skuteczniejszy i łatwiejszy.”
Współczesny język cechują ubóstwo, byle-
jakość oraz niedbała wymowa. Styl życia, po-
śpiech, rozwój techniki spowodowały modę na
porozumiewanie się szybkie i skrótowe. Nie ma
czasu na pełne, poprawne formułowanie i wyra-
żanie myśli, uzasadnianie poglądów ani wymianę
obserwacji. Wypowiedzi dzieci i młodzieży cha-
rakteryzuje ubogie słownictwo oraz niedbałość
w zakresie składni i wymowy.
W czasach współczesnych, obok rodziców,
znaczną rolę w zakresie wychowania językowe-
go odgrywają również środki masowego przeka-
zu, które niestety nie dostarczają nam prawidło-
wych, pozytywnych wzorców porozumiewania
się słowem. Na uwagę zasługuje zatem rozwija-
nie i kształtowanie mowy i języka w czasie rocz-
nego przygotowania przedszkolnego dzieci do
podjęcia nauki w szkole. Stąd też szczególna rola
nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy
powinni starać się świadomie wpływać na rozwój
mowy poprzez zabawy językowe. Należy jednak
pamiętać, że „podejmując pracę nad rozwojem,
doskonaleniem i korygowaniem mowy dziecka,
trzeba przede wszystkim samemu mówić prawi-
dłowo. (…) nasza wymowa jest wzorem dla wy-
chowanków. Dzieci — świadomie czy nieświado-
mie — poddają się presji tego wzoru i naśladują
go. Na nauczycielu ciąży zatem niemała odpo-
wiedzialność. (…) wielu z nas mówi inaczej na
co dzień, inaczej od święta. Trzeba zatem wy-
kształcić w sobie nawyk mówienia zawsze «na
swoje sto procent»” (Demel 1996, s. 7).
W trosce o rozwój językowy naszych dzieci
proponujemy Państwu przykłady zabaw, które
ułatwią im porozumiewanie się oraz nabywanie
wiedzy. Mamy nadzieję, że zabawy te przynio-
są dzieciom wiele radości, dadzą im możliwość
swobodnego formułowania myśli i sądów, wzbo-
gacą ich słownictwo, a tym samym dodadzą
pewności i wiary w siebie.
ZESZYT 2
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • euro2008.keep.pl