Zabawy paluszkowe, różności dla dzieci w żłobku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Wierszyki z pokazywaniemTrzy zabawy z wierszykami, w których istotnym elementem sąpaluszki. Można je recytować już 2-latkom, ale dopiero 2,5-latkizaczynają w miarę dokładnie pokazywać wszystkie gesty. Oczywiściesposób pokazywania może być bardziej dowolny niż zaproponowanyponiżej.lub rozłożyć jak chusteczki,w piąstki a następnie rozkładają jeprzed sobą)(w rozłożonych dłoniach dzieci„rozczapierzają” paluszki a następniewkładają do kieszeni)(dzieci podnoszą ręce wysoko do górya następnie rozkładają je w bok)(dzieci splatają dłonie palcami zesobąpotemudająmachanieskrzydełkami)(dzieci łączą ze sobą paluszki w obudłoniach)Mogę w słonko je zamienić,albo schować do kieszeni.Pięć paluszkówPięć paluszkówPrawa ręka ma, lewa ręka ma(dzieciporuszają palcami obu rąk)(dzieci wyciągają odpowiednio ręceprzed siebie. Nie oczekujemy jednak,aby wiedziały, która jest prawa aktóra lewa, ale mogą pokazywać zamoderatorem)(dziecizaciskają dłonie w piąstki, anastępnie prostują kolejne palce obyrąk jednocześnie)(dzieci wskazują na siebie i na innych)(dzieci po kolei liczą palce u jednejręki łąpiąc je drugą)Mogę podnieść je wysokolub rozłożyć tak szeroko,Mogą w koszyk się zaplataćalbo jak motylek latać.Paluszki witamy,głośno przeliczamyTy i ja, ty i jaJeden, dwa, trzy, cztery, pięćMogę je ustawić w rządkulub rozpocząć od początku!Bawiły się dzieci paluszkamito zabawa skierowana do małychdzieci w wieku 3-4 lat, jej głównym celem jest utrwalenie nazw częściciała. Zabawa ma kilka wersji, najważniejsze jest jednak to, że każdąmożna dopasować do umiejętności dziecka.Dzieci sadzamy lub stawiamy w kręgu i prosimy, aby wykonywaływ rytm słów odpowiednie ruchy. Ponieważ zaczynamy od paluszków,dzieci stukają nimi o siebie (wersja stojąca) lub o podłogę (wersjasiedząca) w odpowiedniej kolejności, zgodnie ze słowami piosenkio podłogę.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak jeden nie może to drugi mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak drugi nie może to trzeci mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże.Mam 10 palców małychMam 10 palców małychdo zabawy doskonałych.Mogę wszystko zrobić nimi– paluszkami malutkimi!(dziecipodnoszą dłonie do góry, nawysokości twarzy)(dzieci nadal trzymają dłonie nawysokości twarzy i dodatkowo ruszająpaluszkami)Mogę zamknąć je w piąsteczki(zgodnie z treścią dłonie zamykająBawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak czwarty nie może to piąty (kciuk) mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak piąty (kciuk) nie może to piąstka mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak piąstka nie może to łokieć jej pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak łokieć nie może to czoło mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak czoło nie może to głowa mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak głowa nie może to nic już nie pomożeZabawę można skończyć w dowolnym miejscu słowami „to nic munie pomoże”, ale można też dodawać kolejne części ciała do piosenki.Każdą wymienianą część należy pokazać lub nią poruszyć.Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,Jak noga nie może to druga jej pomoże.Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,Jak druga nie może to kolano jej pomoże.Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,Jak kolano nie może to drugie mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak drugie nie może to szyja mu pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak szyja nie może to czoło jej pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak szyja nie może to tułów jej pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak szyja nie może to brzuszek jej pomoże.Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,Jak szyja nie może to pupcia jej pomoże.Paluszkowa rodzinkaTen pierwszy to mój dziadziuś,A przy nim babunia.Największy to mój tatuś,A przy nim mamusiaA to ja dziecinka mała,A to moja rodzinka cała.(w tym wierszyku pokazujemypo kolei palce u jednej ręku)Ciało Zosi(zamiast Zosi wstawiamy imię dziecka)To są Zosi rączki, to są Zosi nóżki.To są Zosi buciki, a to są fartuszki.To oko, to ucho, to nosek, to minka.To zaś są rajstopki, a to jest czuprynka.Tak się Zosia wita, tak się Zosia kłania.To jest Zosi uśmiech, a to Zosia cała!Idzie, idzie stonoga, a tu Zosi noga.Idzie, idzie malec, a tu Zosi palec.Idzie, idzie koń, a tu Zosi dłoń.Idzie, idzie krowa, a tu Zosi głowaA na końcu leci kos, a tu Zosi nos.Tu paluszekTu paluszekTu paluszekKolorowy mam fartuszekTu jest rączka(pokazujemy wskazujący palecjednej ręki)(pokazujemy wskazujący palecdrugiej ręki)(wykonujemy ruch ręką, wskazującfikcyjny fartuszek)(prawą rękę wysuwamy wierzchemdłoni do przód)(lewa ręka jw. w przód)(pokazujemy oko)(pokazujemy buzię)(wskazujemy ręką na zęby, możebyć szeroki uśmiech)Tu wpadają cukiereczki(otwieramy buzię i wskazujemypalcem do środka)Tu jest główka(pokazujemy ręką głowę)A tu nóżka(wysuwamy prawą nogę)Ot i cała jest dziewuszka(wskazujemy siebie dłonią)A tu drugaA tu oczko do mnie mrugaTu jest buziaTu ząbeczkiMurzynek malutkiMurzynek malutki,oczka ma błyszcząceKręcą mu się loczkiDo góry stercząceBuzia cała czarna,jak ta czekoladaMały nasz murzynekpo murzyńsku gada.Chodź do nas Murzynku,podaj rączki sweZrobimy kółeczko,zabawimy sięDalej, dalej, kręćmy sięw kółeczko.Jak się zabawimywypijemy mleczko(pokazujemy na oczka)(wskazujemy włoski zakręcając je)(podnosimy włoski ręką)(pokazujemy buzię)Tu SroczkaTu sroczka kaszkę ważyła.Tu sobie ogonek sparzyła.Temu dała na miseczkę(kręcimy wysuniętym kciukiemprawej dłoni)Temu dała na łyżeczkę(kręcimy palcem wskazującym)Temu, bo grzecznie poprosił(kręcimy kolejnym palcem)Temu, bo wodę nosił(kręcimy kolejnym palcem)A temu najmniejszemu nic nie dała.Tylko ogonkiem zamieszała,i frrrrrrrr odleciała i tu się schowała.(wykonujemy gest przywołujący)(robimy kółko w parze lub kręcimy sięw miejscu)(udajemy, że pijemy mleko z kubka)Rączki robiąRączki robiąklap, klap, klapNóżki robią tup, tup, tupTutaj swoją główkę mamI po brzuszku bam, bam, bamBuzia robi am, am, amOczka patrzą tu i tamTutaj swoją główkę mamI na nosku sobie gram(klaszczemy)(tupiemy)(wskazujemy głowę)(klepiemy się po brzuszku)(otwieramy i zamykamy buzię)(kręcimy głową)(pokazujemy głowę)(pokazujemy nosek, lub udajemy,że gramy na nim jak na flecie)Jeżyk Igiełka chce spaćNadeszła jesień. Coraz częściej padał deszcz(naśladowanie odgłosuspadających kropelek – kap, kap, kap),było coraz zimniej(wprawianie warg w wibrację),wiał silny wiatr(naśladowanieodgłosów wiatru na dźwiękach: fff, śśś, szszsz),który szarpał liście nadrzewach(ruchy językiem wysuniętym z ust w różnych kierunkach -na boki, do góry i na dół)Jeżyk Igiełka(wyciąganie ściągniętych ustjak najdalej do przodu)poczuł się bardzo głodny(wciąganiepoliczków do środka)i postanowił jak najszybciej zrobić zapasyna zimę i nazbierać jakichś swoich przysmaków(mniam, mniam,mniam).Gdy więc zapadał zmrok(mocno zaciskamy kilkakrotnieoczy)wychodziłzeswojejkryjówkiizaczynałwęszyćw poszukiwaniu smakołyków.(ruszanie ustami ułożonymi w kształt„dzióbka”.)Na szczęście udało mu się znaleźć dużo pyszności –ślimaków(obrysowywanie językiem warg dookoła),robaków,owadów i dżdżownic(wysuwanie wąskiego języka jak najdalejdo przodu)A gdy był już dostatecznie najedzony(nadmuchiwaniepoliczków)bardzo zachciało mu się spać(energetyczne ziewanie)poszukał dogodnego miejsca do snu. A były to kupka pachnących liścipod murkiem i zaczął się w nich wiercić, żeby jak najwięcej liściprzykleiło mu się do kolców(ślizganie się językiem po wewnętrznejstronie dolnych zębów i policzków).A potem zwinął się w kulkęi usnął(naśladowanie chrapania).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]