Zdolnosci Inteligencja wyd.9 2013r, zdolnosci magazyn aktywnych rodzicow
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->wyd 9, (2013r), "Inteligencja"tematwydania:egzemplarz bezcennyINTELIGENCJAwyd. 9, 2013 r. Inteligencjasłowo wstępu:Za oknem jesień a w Zdolnościach gorąco, jakby była pełnia lata.A do tego zmiany, zmiany, zmiany. Do naszego zespołu redakcyjnego dołączyłaAnia Ebert, która będzie opiekowała się działem Klub Twórczego Rodzica.Ponadto po kilku miesiącach wytężonej pracy ruszyła zupełnie nowa stronainternetowa magazynu. Zależało nam na większej dostępności tekstówpublikowanych w Zdolnościach, możliwości udostępniania tych treści na portalachspołecznościowych w oraz przybliżeniu Autorów, który z nami współpracują.Serdecznie zapraszamy do podstronyAutorzy,gdzie znajdziecie spis wszystkich osób,które do tej pory wypowiadały się na łamach Zdolności, ich biogramy, informacjekontaktowe i opublikowane dotychczas artykuły. Strona jest ciąglew budowie więc bądźcie dla nas wyrozumiali.Kończąc projekt nowej strony jednocześnie rozpoczynamy kolejny. Jaki? Bądźciecierpliwi, już niebawem o wszystkim Was poinformujemy. Proces zmian w redakcjiruszył lawiną.Z jesiennymi pozdrowieniamiRedakcja Zdolnościwww.zdolności.plwejdź i zobacz naszą nową stronęstopka redakcyjna:Wydawcą magazynuZdolnościjest grupaInnowacyjniPLkontakt:tel.:661 732 220mail:redakcja@zdolnosci.plpersonalnie:redakcja:felietonistadr hab.MaciejProf. nadzw. APSKarwowskiDorota KondratPaulina RybakEwa RajchertAnna KomasaPaulina TuzińskaAgata GłowackaMaria GrackaJakub MurackiJan AdamaszekEliza DanowskaDorota Dziedziewiczprojekt graficzny/dtpdedlajny.comINFO:imie.nazwisko@zdolnosci.plAleksandra Gajdaredaktor naczelnaAgnieszka SkibickakorektaAleksandra GajdailustracjeWitold Szwajkowski, Andrzej Górskirysunkowy słownik rodzicaJoanna SmogorzewskaBartek NowackiMarta MiłońWiga BednarkowaEliza DanowskaMarzena Koptalinki oznaczamy tak:umieszczone filmy są klikalneDorota Dziedziewiczz-ca redaktor naczelnejCOPYRIGHT:Dorota Olędzkaredaktor inicjującybrand managerKarol Szczawińskireklama/promocja:reklama@zdolnosci.plCzasopismo rozpowszechnianejest bezpłatnie.Plik pobrano ze stronywww.zdolnosci.pl,umieszczanie go na innychpublicznych serwerach jestniedozwolone i stanowinaruszenie warunkówkorzystania z utworuRedakcja nie zwraca materiałów nie zamówionych. Ma prawo do redagowania, oraz skracania przesłanych materiałów. Poglądy zawarte w artykułach i felieto-nach są osobistymi przekonaniami ich autorów. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i ogłoszeń. Reprodukowanie całości bądź części tekstówbez pisemnego zezwolenia zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZACZY WIESZ, ŻE4CZY WIESZ,ŻE...… pogląd, dotyczący faktu, że inteligencja i kreatywność to dwie różne umiejętnościjest dosyć rozpowszechniony?Klasyk badań nad kreatywnością, Joy P. Guilforduważał, że umiejętność kreatywnego myśleniabazuje na czynnikach powiązanych z inteligen-cją, takich jak płynność, giętkość i oryginalność.Wyróżnił także myślenie konwergencyjne (zbieżne,w którym możliwa jest tylko jedna poprawna od-powiedź) i dywergencyjne (rozbieżne, w którymistnieje więcej niż jedno poprawne rozwiązanie),które jego zdaniem leżą na dwóch końcach tegosamego kontinuum. Jednak że kolejni badaczekreatywności byli coraz mniej przekonani o po-dobieństwie między inteligencją i kreatywnością.Tymczasem, w niedawno prowadzonych bada-niach stwierdzono, że inteligencja i kreatywnośćwcale nie są tak różne, jak się z pozoru wydaje.Pokazano, że im wyższa płynna inteligencja, tymwiększa płynność i giętkość myślenia, a także, żestosowanie konwergencyjnych strategii ułatwiadochodzenie do twórczych pomysłów.Źródło: Nusbaum, E. C., Silvia, P. J. (2011). Are intelligence and cre-ativity really so different? Fluid intelligence, executive processes,and strategy use in divergent thinking. Intelligence, 39, 36-45.MAGAZYN AKTYWNYCH RODZICÓW… związek między twórczością a inteligencją określa sięmianem „hipotezy progu”?Mówi ona o tym, że dodatnia korelacja (gdy wrazze wzrostem jednej wartości rośnie druga) międzytwórczością a inteligencją występuje tylko u osób,u których iloraz inteligencji nie jest wyższy niż 120.Powyżej tej wartości obserwuje się brak związku mię-dzy twórczością i inteligencją. Hipoteza ta przez latauważana była za prawdziwą. Jednak współcześnieprowadzone badania wskazują, że korelacja międzytwórczością a inteligencją jest dosyć silna i niemalidentyczna w grupach osób poniżej i powyżej IQ =120.Źródło: Preckel, F., Holling, H, Wiese, M. (2006). Relationship of in-telligence and creativity in gifted and non-gifted students: Aninvestigation of threshold theory. Personality and Individual Diffe-rences, 40, 159-170.5… znany badacz twórczości i inteligencji, RobertSternberg, uważa, że za inteligentną można uznaćosobę, u której zauważa się równowagę międzymyśleniem analitycznym, praktycznym i twórczym?Osoby, u których dominuje myślenie analityczne, to„idealni uczniowie”, którzy lubią szkołę i szkoła lubiich. Osoby, u których dominuje myślenie praktycz-ne, poodnajdują się w szkole znacznie gorzej – mająsłabe stopnie i są znudzene teoretyczną wiedzą,jaką oferuje szkoła. Osoby myślące przede wszystkimtwórczo także nie przepadają za szkołą – nie lubiąwypełniać poleceń nauczycieli ani uczyć się „poddyktando”, za co nauczyciele odwdzięczają się czę-sto niechęcią. Sternberg uważa, że odpowiednierelacje między typami myślenia, a co za tym idzie– właściwą (wysoką!) – inteligencję można kształ-tować stosując strategie nauczania: dydaktyczną,pytań opartych na faktach i dialogiczną.Źródło: Sternberg, R. J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dziecimyślenia. Gdańsk: GWP.rubryka pod opiekąJoanny SmogorzewskiejJoanna Smogorzewska – psychope-dagog kreatywności i psycholog.Asystent na Akademii PedagogikiSpecjalnej w Warszawie. Najbar-dziej lubi: ucz yć się (tego, co jąinteresuje), czytać (ciekawe i dłu-uugie książki) i jeździć na rowerze(nawet do pracy). Pr zez dłuż sz yczas świetnie bawiła się słuchająci analizując bajki przedszkolaków,a teraz martwi się, co z tego wynik-nie...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]