Zasady dobrej komunikacji, wypracowania

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Hubert Polatowski1 Zasady dobrej komunikacji.2 Zachowania �wiadcz�ce o dobrym s�uchaniu.3 J�zyk cia�a.Komunikacja to proces wymiany informacji mi�dzy jej uczestnikami. Poj�cie komunikowanie pochodzi z �aci�skiego communico, oznaczaj�cego �czyni� wsp�lnym, co� z kim� dzieli�, a tak�e �komu� czego� u�yczy�, udzieli�, dopu�ci� do udzia�u�. Polskie okre�lenie komunikacja jest bliskie znaczeniowo angielskim �communication� oraz �communicate�. Najcz�ciej komunikowanie si� rozumiemy jako przekazywanie wiadomo�ci pomi�dzy nadawc�, a odbiorc�. Pe�ny proces komunikowania si� powinien przebiega� w dw�ch kierunkach. Z jednej strony nadawca przekazuje sw�j komunikat, z drugiej odbiorca reaguje w taki spos�b, ze zwrotnie przesy�a wiadomo�� nadawcy. Brak skutecznej komunikacji jest jedn� z najpowa�niejszych przeszk�d na drodze do �ycia mi�dzy innymi lud�mi. Dotyczy to zar�wno przekazywania odpowiednich wiadomo�ci, jak r�wnie� rozumienia znacze� tych wiadomo�ci, czy te� stanowi trudno�� dla nauczania si� nowych rzeczy. M�odych ludzi powinno si� uczy� efektywnego porozumiewania si� i wychowywania dzieci, zanim jeszcze zostan� rodzicami, a nie dopiero w�wczas, gdy ich w�asne nastoletnie dzieci zaczn� chodzi� na wagary czy ucieka� z domu. Aby zapobiec takim nale�y pami�ta� aby trzyma� si� zasad dobrej komunikacji.Oczywi�cie najwa�niejsz� zasad� dobrej komunikacji jest u�ywanie j�zyka zrozumia�ego dla rozm�wcy. Na przyk�ad dobrom komunikacj� nie mo�emy nazwa� takiej sytuacji gdzie dwaj osobnicy pr�buj� si� porozumie� w innych j�zykach. Nadawca wysy�a do odbiorcy pewien komunikat kt�ry powinien by� wys�any w odpowiednim kodzie czyli na przyk�ad j�zyku, dzi�ki temu nast�puje sprz�enie zwrotne. Wa�ne jest o dbanie o przejrzysto�� i precyzj� informacji. Nasze informacje musz� by� prawdziwe i zrozumia�e dla odbiorcy. Nale�y podkre�la� rzeczy wa�ne, te kt�re chce si�, by inni zapami�tali. M�wi�c nale�y dobiera� w�a�ciwy ton g�osu aby s�uchacz wiedzia� z czym ma do czynienia. Nale�y utrzymywa� emocjonalny dystans do siebie, rozm�wcy i tego co si� m�wi. Wa�ne jest aby uwa�nie s�ucha� drugiej strony i pokazywa�, �e to si� robi. U�ywanie parafraz, powtarzanie w�asnymi s�owami, pomaga poniewa� pokazuje �e sami rozumiemy co m�wimy. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozm�wc� pokazuje drugiej stronie �e jej nie ignorujemy i potwierdza to �e do niej wysy�amy komunikat. Powinno si� nie os�dza� swoich rozm�wc�w, ale to CO m�wi�.Aby pokaza� drugiej osobie to �e jeste�my dobrymi s�uchaczami, nale�y w pewien spos�b si� zachowywa� i przestrzega� pewnych regu�. Definiowanie swoimi s�owami tego, co druga osoba do nas m�wi i precyzowanie przez zadawanie pyta�. S�uchanie z nastawieniem na zrozumienie emocji rozm�wcy czyli s�uchanie empatyczne. Taktowny i �yczliwy ton g�osu wobec m�wcy wskazuje �e interesujemy si� nim. Przygotowywanie odpowiedzi co, kto? w czasie, gdy m�wi druga osoba jest nie na miejscu. Trzeba pami�ta� �e zwracanie uwagi na zgodno�� s��w i emocji a tak�e przerywanie m�wcy stanowi wielki problem dla niego i nale�y tego unika� je�eli chce si� pokaza� i� jest si� dobrym s�uchaczem. Aby nie zrazi� do siebie drugiej osoby powinno si� powstrzyma� przed ocenianiem i os�dzaniem. Jednak najwa�niejsz� zasad� dobrego s�uchacza jest skupienie tylko na rozm�wcy i nie przerywanie mu podczas gdy do nas m�wi. Powinno si� jeszcze zachowa� zgodno�� gest�w i wyrazu twarzy ze s�owami oraz odpowiedni� odleg�o�� od rozm�wcy. Na ko�cu rozmowy powinni�my pokaza�, �e m�wca zosta� uwa�nie wys�uchany.Du�� rol� w komunikacji odgrywa �j�zyk cia�a" czyli komunikacja niewerbalna. Do j�zyka cia�a zalicza si�: mimik�, kontakt wzrokowy, gesty, pozycj� cia�a, dotyk. Nie wypowiadaj�c ani s�owa, nasze cia�o nieustannie porusza si�, co wyra�a nasze samopoczucie, nastawienia, postawy etc. Komunikacja niewerbalna jest procesem przebiegaj�cym spontanicznie, dokonuj�cym si� w spos�b ci�g�y i, w du�ej mierze, bez udzia�u naszej �wiadomo�ci. Nawet je�eli zdajemy sobie spraw� z tego i� nasze cia�o zachowuje si� w spos�b samoistny, to w niewielkim jedynie stopniu potrafimy sprawowa� kontrol� nad tym procesem. Oto przyk�ad: uczuciu silnego niepokoju, zdenerwowania cz�sto towarzyszy dr�enie rak. Pomimo usilnych stara�, nie mo�emy tego powstrzyma�, dokonuje si� ono wbrew naszej woli. Innym przyk�adem jest zmiana wielko�ci �renic - dokonuje si� bez udzia�u naszej �wiadomo�ci i nie sprawujemy nad ni� �adnej kontroli. Ale na przyk�ad twarz w du�ej mierze podlega naszej kontroli. Potrafimy sprawi�, by nasza twarz wyra�a�a u�miech, zdziwienie czy oburzenie. Mimika twarzy stanowi �r�d�o informacji na temat stan�w emocjonalnych i postaw, takich jak sympatia czy wrogo��. Naukowcy stwierdzili, �e istnieje sze�� g��wnych rodzaj�w mimiki odpowiadaj�cych nast�puj�cym emocjom: szcz�cie, zdziwienie, strach, smutek, gniew, pogarda. Twarz jest najbardziej ekspresyjna cz�ci� cia�a - odzwierciedla szybko zmieniaj�ce si� nastroje, reakcje na wypowiedzi i zachowania rozm�wcy. Wyra�a przede wszystkim uczucia i emocje. Niekt�re obszary twarzy s� bardziej ekspresyjne ni� inne. Przekazywanie informacji przez nasze cia�o jest zjawiskiem nieuchronnym. Mo�na przesta� m�wi� w sensie wokalnym ale czasami nie mo�na w og�le wstrzyma� emitowania informacji przez nasze cia�o. Stale wysy�amy sygna�y poprzez postaw�, pochylenie, rozlu�nienie, napi�cie, gesty. Co pokazuje nasze samopoczucie, nastawieni czy tez emocje.Bibliografia:1) �Podstawy komunikacji spo�ecznej� Em Griffin, Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 20032) �Sztuka skutecznego porozumiewania si� Matthew McKay, Martha Davis, Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 20063) �Wsp�czesne teorie socjologiczne�, wyb�r i opracowanie Aleksandra Jasi�ska � Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Zi�kowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006,Inne �rud�a:4) Internet [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • euro2008.keep.pl