Zalacznik nr 1 v 3 04[1], Społeczeństwo informacyjne(6)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych
i Administracji
Strategia rozwoju
społeczeństwa informacyjnego
w Polsce do roku 2013
Załącznik nr 1
październik 2008
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Załącznik 1
Spis treści
1.
Analiza stanu obecnego społeczeństwa informacyjnego w Polsce ............................ 3
1.1.
Wprowadzenie .........................................................................................................................3
1.2.
Inwestycje w badania ..............................................................................................................7
1.3.
Innowacje.............................................................................................................................. 11
1.4.
Integracja społeczna............................................................................................................. 22
1.5.
Jakość życia ......................................................................................................................... 38
1.6.
Usługi publiczne ...................................................................................................................47
1.7.
Europejska przestrzeń informacyjna .................................................................................... 61
2.
Podsumowanie wyników analizy .................................................................................. 63
3.
Prognozy uwarunkowań rozwoju społeczeństwa informacyjnego ........................... 64
4.
Analiza SWOT stanu rozwoju społeczeństwa informacyjnego .................................. 66
5.
Plan działań w celu realizacji Strategii ......................................................................... 70
6.
Zagrożenia dla realizacji Strategii................................................................................. 75
7.
Zasady aktualizacji i rozwoju Strategii ......................................................................... 77
8.
Źródła finansowania realizacji Strategii ....................................................................... 81
9.
Analiza SWOT stanu informatyzacji Polski.................................................................. 83
10.
Definicje pojęć................................................................................................................ 84
11.
Bibliografia...................................................................................................................... 88
Dodatek 1. Przegląd źródeł finansowania z uwzględnieniem przykładowych typów projektów ..... 91
Wersja 3.04
2
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Załącznik 1
1.
Analiza stanu obecnego społeczeństwa
informacyjnego w Polsce
1.1. Wprowadzenie
Rola rządu troszczącego się o dobro swoich obywateli polega na zapewnieniu warunków dla
szybkiego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego, któremu towarzyszy nie tylko zamożność
obywateli, ale także wysoki standard warunków ich życia. Przed Polską stoją wyzwania, aby jak
najlepiej i szybko zmniejszyć dystans rozwojowy do pozostałych krajów w Unii Europejskiej
(por. Wykres 1), by w dalszej perspektywie czasowej stworzyć warunki życia obywateli i rozwoju
gospodarczego na równi z wiodącymi krajami Unii Europejskiej.
160%
140%
120%
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Źródło: Eurostat 2007( * prognoza)
Wykres 1. PKB na mieszkańca jako procent średniej dla Unii Europejskiej (2007)
85
80
75
70
65
Źródło: Eurostat 2006 ( *2005, **2004, ***z wyłączeniem Włoch i Wielkiej Br yt anii)
Wykres 2. Średnia oczekiwana długość życia w latach (2006)
Wersja 3.04
3
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Załącznik 1
20%
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
Źródło: Eurostat 2006
Wykres 3. Poziom zagrożenia ubóstwem wśród dzieci i młodzieży (osoby poniżej 18 roku życia,
dochód poniżej 50% średniego wynagrodzenia)
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
źródło: Raport o Kapit ale Int elekt ualnym Polski, Diagnoza - Wersja Robocza, 2008
Wykres 4. Odsetek respondentów, którzy są usatysfakcjonowani z równowagi między czasem
poświęconym na pracę - dom
Warunkiem zmniejszenia dystansu jest
zwiększenie przez polską gospodarkę konkurencyjności
rozumianej jako zestaw instytucji i czynników, które determinują poziom wydajności kraju (Porter,
Sala-i-Martin, Schwab, 2007). Im większa wydajność, tym wyższy jest poziom dobrobytu, jaki może
osiągnąć gospodarka przy danym poziomie nakładów (pracy, kapitału itp.). Konkurencyjność
gospodarki zależy od wielu aspektów rzeczywistości gospodarczej, których relatywne znaczenie
Wersja 3.04
4
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Załącznik 1
zmienia się w czasie. W ciągu ostatnich 20-30 lat bardzo ważnym czynnikiem określającym
możliwości wzrostu konkurencyjności gospodarki stała się jej zdolność do tworzenia
i wykorzystania szans płynących z
rosnącego znaczenia wiedzy i informacji
. W rezultacie sukces
w zakresie poprawy zamożności i warunków życia odnoszą obecnie te państwa, które w największym
stopniu potrafiły przekształcić się w tzw. gospodarkę opartą na wiedzy (
knowledge-based economy
),
czyli system gospodarczy, w którym umiejętność gromadzenia, przekazywania i przetwarzania
informacji decyduje w dużym stopniu o wzroście wydajności i tempie rozwoju gospodarczego.
Koniecznym warunkiem takiej transformacji jest szerokie wykorzystanie technologii informacyjnych
i komunikacyjnych (ICT) przez gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa i administrację we wszystkich
obszarach ich działalności i w efekcie budowa zintegrowanego społeczeństwa informacyjnego
1
.
Zjawiska zachodzące w ciągu ostatnich lat w Polsce wskazują, że również polska gospodarka
przechodzi transformację w kierunku
gospodarki opartej na wiedzy
, czemu towarzyszy
rozwój
społeczeństwa informacyjnego
i coraz szersze wykorzystanie ICT. Mimo szybkiego postępu w tym
zakresie, Polska może usprawnić zachodzące procesy wykorzystując doświadczenia liderów tych
przemian w Unii Europejskiej (por. Tabela 1). Intencją Rządu jest stworzenie warunków do
przyspieszenia zachodzących zmian i stymulowanie ich w taki sposób, aby postęp zachodził we
wszystkich rejonach kraju i dotyczył wszystkich grup społecznych.
Polska
lider UE
UE-27
2004
2006
2004
2006
2004
2006
Dostęp do Int ernet u w
gospodarst wach domowych
(% gospodarst w)
26
36
N/ A
80
40
49
Dostęp do Int ernet u w
przedsiębiorst wach ( %
przedsiębiorst w)
85
89
97
99
88
92
Odset ek pr z edsiębiorst w
posiadających st ronę WWW
44
53
82
86
57
62
Wsk aźnik dostępności usług
administracji publicznej on-
line
10
20
63
79
41*
51*
*EU-25
źródło: Eurostat
Tabela 1. Poziom dostępu i wykorzystania internetu
Ze względu na istotne znaczenie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego i stopnia
wykorzystania technologii ICT dla poprawy warunków życia i tempa rozwoju gospodarki, zniwelowanie
tego dystansu jest jednym z celów działań Rządu Polskiego i polskiego społeczeństwa na najbliższe
lata.
Komisja Europejska od wielu lat prowadzi strategię wyrównywania szans rozwoju poszczególnych
krajów w ramach Unii, jednocześnie wspomagając realizację zadań z tym związanych. W związku
z powyższym, realizując cele ustalone dla Unii Europejskiej przez Komisję Europejską, Polska ma
szansę osiągnąć realne korzyści dla poprawy warunków rozwoju własnej gospodarki i życia polskich
obywateli.
W dokumencie „i2010 – Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia”
Komisja Europejska przedstawiła priorytetowe obszary a w ich ramach kluczowe działania na
poziomie Unii Europejskiej, których realizacja doprowadzi do wzrostu roli wiedzy i innowacji
w tworzeniu zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Priorytety inicjatywy i2010 są następujące:
1
Taka wizja została przedstawiona w dokumencie „i2010 – Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu
i zatrudnienia”.
Wersja 3.04
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • euro2008.keep.pl