A4 , ABC NLP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
drgonzo@interia.eu
ABC NLP lekcja 4
Od: "Kurs ABC NLP"
Do: "Maciej"
Data: 2009-02-05 4:57
ABC NLP
Lekcja 4
Metaprogramy cd
Lekcja audio:
W tym module lekcyjnym poznasz pozostałe metaprogramy. Są to
metaprogramy, których znaczenie jest nieco mniejsze, niŜ tych
omówionych w poprzednich modułach. PoniewaŜ jest ich sporo, to aby nie
zwiększać objętości tego modułu, nie umieszczam juŜ przy kaŜdym
metaprogramie ćwiczeń do niego. Dlatego zachęcam do wykorzystania
ćwiczeń opisanych w dwóch poprzednich modułach.
Podczas nauki poniŜszych metaprogramów moŜe okazać się, Ŝe któreś
z
nich szczególnie Cię zainteresują z jakiegoś powodu (np. okaŜe się,
Ŝe
Ty lub ktoś z Twoich znajomych często je wykorzystuje w swoim Ŝyciu).
W takiej sytuacji proponuję dłuŜej zatrzymać się nad takim
metaprogramem i przemyśleć kwestie z nim związane.
Metaprogram Ogół Szczegół
Ogół Szczegół
Są osoby, które myślą w sposób bardziej ogólny, generalizując. Dla
nich liczy się moŜliwość spojrzenia na daną sytuację w taki
sposób,
aby móc ją w całości objąć. Są teŜ osoby, które wolą wchodzić
w
szczegóły i detale. Zamiast ogólnych informacji na jakiś temat,
szukają informacji szczegółowych.
Osoby nastawione na ogół lepiej radzą w sobie w sytuacjach, gdy trzeba
np. zarządzać grupą ludzi. Z kolei osoby nastawione na szczegóły
dobrze sprawdzają się na stanowiskach wymagających duŜej wiedzy
specjalistycznej.
JeŜeli nasz agent ubezpieczeniowy spotka na swojej drodze osobę
nastawioną na ogół, to powinien takiej osobie przedstawić
całościową
wizję ubezpieczenia, nie wchodząc za bardzo w szczegóły. W przypadku
osoby o metaprogramie szczegóły będzie to wyglądać odwrotnie –
agent powinien skupić się na tych szczegółach ubezpieczenia, które
najbardziej interesują klienta.
Metaprogram Podobieństwa RóŜnice
Podobieństwa RóŜnice
Ja jestem osobą nastawioną na róŜnice. Gdy np. oglądam jakie buty
mają
na sobie osoby, z którymi rozmawiam, to zwracam uwagę na to, czym te
budy róŜnią się od siebie. Jestem w stanie znacznie łatwiej
1 z 4
2009-09-20 20:27
wyłapywać
to, co jest innego, nawet jeŜeli róŜnice są niewielkie.
Z kolei osoby mające mataprogram podobieństwa będą szukały
podobieństw
między np. róŜnymi przedmiotami czy sytuacjami.
Osoby o metaprogramie róŜnice dobrze nadają się do pracy kreatywnej i
innowacyjnej, wymagającej pójścia w nowe kierunki. Z kolei osoby
nastawione na podobieństwa lepiej sprawdzają się tam, gdzie dba się o
zachowanie statusu quo.
Agent ubezpieczeniowy spotykając osobę nastawioną na róŜnice pokaŜe
jej, czym jego polisa róŜni się od oferty innych firm
ubezpieczeniowych. Z kolei w przypadku osoby nastawionej na
podobieństwa będzie pokazywał jak jego polisa jest podobna do czegoś,
co klient juŜ dobrze zna (np. umowy kredytowej).
Metaprogram PrzeŜywanie i organizacja czasu
Przeszłość Teraźniejszość
Przyszłość
Ten metaprogram pokazuje, czy dana osoba bardziej odnosi się do tego
co było (jak to dobrze było za komuny), czy do tego co jest obecnie
(jest fajnie), czy teŜ do przyszłości (wtedy będę mógł to
zrobić).
Osoby myślące przeszłością starają się w niej szukać inspiracji
do
działania. To ich przeszłe doświadczenia mają decydujące znaczenie
przy podejmowaniu kolejnych decyzji.
Osoby Ŝyjące chwilą obecną podejmują decyzje przez pryzmat swojej
obecnej sytuacji. Tak więc jeŜeli ta sytuacja zmienia się, to ich
decyzje teŜ zmieniają się.
Natomiast osoby patrzące w przyszłość podejmują decyzje w oparciu o
to, co ich zdaniem wydarzy się w przyszłości. Często są to osoby
mające wizje i plany na przyszłość.
JeŜeli agent ubezpieczeniowy spotka osobę myślącą przeszłością,
to
powinien powoływać się na doświadczenia z przeszłości (dlaczego
osoby,
które kupiły kiedyś polisę, mogą teraz spać spokojnie). W przypadku
osób Ŝyjących chwilą obecną powinien on zwracać uwagę na panujące
obecnie warunki, które wymuszają konieczność wykupienia polisy. Z
kolei osobom, które Ŝyją przyszłością agent powinien pokazać, co
zyskają w przyszłości dzięki wykupieniu polisy.
Metaprogram Ile razy
1 >
Ten metaprogram określa to, ile razy ktoś coś robi. Są osoby, które
np. gdy po raz pierwszy usłyszą o jakimś nowym produkcie, to od razu
decydują się na jego zakup. Są i osoby, które potrzebują usłyszeć
o
nim wiele razy, aby w końcu do niego przekonać się. Są osoby, które
gdy decydują się coś zrobić, to robią to od razu za pierwszy razem,
są
osoby, które zabierają się do tego po kilka razy, ale są i takie,
które próbują zacząć coś robić ciągle od nowa i nigdy nie
kończą.
Metaprogram ile razy moŜe mieć duŜy wpływ na nasze Ŝycie. W
sytuacjach
wymagającej szybkiej nauki nowych rzeczy, lepiej poradzą sobie osoby
mające jak najmniejszą ilość powtórzeń. Z drugiej strony osoby
mające
duŜą ilość powtórzeń mogą trudniej zraŜać się niepowodzeniami
2 z 4
2009-09-20 20:27
–
mimo wielu niepowodzeń ciągle zaczynają od nowa.
Agent ubezpieczeniowy mający do czynienia z osobą, która juŜ za
pierwszym razem robi to, co naleŜy, nie powinien mieć kłopotu z
podpisaniem z nią umowy, jeśli tylko przekona ją do swojej oferty. Z
kolei koszmarem dla niego moŜe okazać się osoba, która bardzo wiele
razy będzie powtarzać tą samą czynność. MoŜe okazać się, Ŝe w
jej
przypadku agent będzie musiał taką osobę odwiedzić kilka razy, aby w
końcu podpisała ona polisę. W takiej sytuacji namawianie takiej osoby
do jak najszybszego podpisania umowy raczej nie przyniesie pozytywnych
efektów. NaleŜy zamiast tego uzbroić się w cierpliwość.
Metaprogram Koszt Wygoda
Koszt Wygoda
Osoby mające metaprogram koszt podejmują decyzje w oparciu o jej
koszty. Zwracają uwagę na to, ile ich będzie kosztować podjęcie
takiej, a nie inne decyzji. Z kolei osoby nastawione na wygody kierują
się tym, aby w wyniku podjęcia określonej decyzji musiały podejmować
jak najmniej wysiłku.
Agent ubezpieczeniowy mający do czynienia z osobą zwracającą uwagę
na
koszty powinien uspokoić ją, Ŝe koszty polisy są minimalne. Z kolei w
przypadku osoby nastawionej na wygody agent powinien zwrócić uwagę na
łatwość podpisania umowy (w domu klienta), łatwość dokonywania
wpłat,
itd.
Metaprogram śart Powaga
śart Powaga
Zapewne wśród swoich znajomych masz osoby, które zawsze są powaŜne,
ale równieŜ osoby, które wszystko potrafią zamienić w Ŝart. Jak
moŜesz
się domyślić osoby te reprezentują przeciwstawne bieguny metaprogramu
śart Powaga.
W zaleŜności od sytuacji raz lepiej sprawdza się metaprogram Ŝart, a
kiedy indziej metaprogram powaga. Pierwszy z nich warto stosować w
sytuacjach mniej formalnych lub w grupach ludzi, którzy dobrze się
znają. Z kolei metaprogram powaga lepiej stosować w przypadku
oficjalnych spotkań i z osobami, które dopiero poznaliśmy.
Agent ubezpieczeniowy mając do czynienia z Ŝartownisiem powinien sam
duŜo Ŝartować, aby klient poczuł w nim bratnią duszę. W przypadku
osoby powaŜnej i agent powinien zachowywać się powaŜnie.
Metaprogram Wyjątek Reguła
Wyjątek Reguła
Ten metaprogram jest w pewnym stopniu podobny do metaprogramu
podobieństwa i róŜnice, aczkolwiek nie jest to to samo. Osoby mające
metaprogram reguła szukają w otaczającym ich świecie reguł, według
których mogą postępować. Osoby wyjątkowe z kolei wolą postępować
w
sposób nieszablonowy, wbrew większości. Te drugie osoby sprawdzają
się
w pracy kreatywnej, te pierwsze w pracy wymagającej postępowania
według instrukcji.
Agent ubezpieczeniowy mający do czynienia z osobą nastawioną na
reguły
będzie zwracał uwagę na reguły, które nakłaniają do zakupu polisy
3 z 4
2009-09-20 20:27
(np.
reguła, Ŝe naleŜy troszczyć się o swoją rodzinę). Osobę
nastawioną na
wyjątki agent będzie przekonywał poprzez pokazanie dlaczego jego
oferta jest taka wyjątkowa.
I tak oto poznałeś resztę metaprogramów. W następnym module
lekcyjnym
przejdziemy do tematyki dopasowywania.
***
Rozwój duchowy
Tych z Was, którzy poza rozwojem osobistym interesują się równieŜ
rozwojem duchowym, chciałem zaprosić na strony stworzonego przeze mnie
portalu społecznościowego
MoŜna w nim
znaleźć m.in. darmowe ksiąŜki o rozwoju duchowym udostępnione przez
autorów. Ponadto dzięki temu portalowi moŜecie poznać osoby o
podobnych, duchowych zainteresowaniach.
***
Lekcje archiwalne:
Pozdrawiam
Aleksander Łamek
__________________________________________________
Otrzymałeś/aś ten list, poniewaŜ zgodziłeś/aś się
na wpisanie na listę adresową autorespondera:
Darmowy kurs ABC NLP
Jeśli chcesz się wypisać z tej listy, otwórz:
4 z 4
2009-09-20 20:27
[ Pobierz całość w formacie PDF ]